متن کامل
   بیمە بیکاری با اتحاد طبقە کارگر شاغل و بیکار بدست میاید! 1394/09/19

بیمە بیکاری با اتحاد طبقە کارگر شاغل و بیکار بدست میاید!

 بە رهبران جنبش کارگری و فعالین کمونیست!

رفقا! سیاست بیکار سازی کارفرمایان و دولت اسلامی جامعە کارگری را با استیصال روبرو کردە است. دولت و کارفرماها با عملی کردن سیاست بیکارسازی میلیونها خانوادە جامعە کارگری را بە قهقرای فقر و نداری و استیصال و مصائب گوناگون اجتماعی سوق داده است. تا کی باید در مقابل یورش سیاست بیکار سازی دولت و کارفرماها ساکت بود و اقدامی نکرد؟ نباید اجازە دهیم بیش از این سیاست بیکار سازی با سهولت و بدون هزینە برای کارفرماها و دولت ادامە یابد.  باید گرە گاە های اقدامات عملی برای ایجاد صفی محکم در مقابل سیاست بیکار سازی را بشناسیم و با مرورکردن آن بە یک نتیجە عملی برسیم، خواست تامین کار یا برخورداری از بیمە بیکاری ابتدایی ترین مطالبە میلیونها بیکاردر جامعە ایران است. این بحث سرآغازی برای چارەاندیشی مسئلە بیکاری نیست اما تلاش میکند در راستای به نتیجە رساندن راه اندازی جنبش اتحاد علیە بیکاری بە سئوالات کنکرت و گرهگاههای اصلی بپردازد.

تصویری عمومی!  

انباشت سرمایە در ایران متکی بر کار ارزان و کارگر خاموش است. سرمایەداری ایران در طول حیات جمهوری اسلامی با بحران اقتصادی و سیاسی روبرو بودە است. سرمایە و دولت اسلامی در قبال نیروی کار و کل جامعە مسئولیت پذیر نیستند.  باحملە بە معیشت طبقە کارگر در عرصە های متعددی مانند تعیین حداقل دستمزدها با چهار برابر زیر خط فقر، گرانی مایحتاج عمومی و عدم پرداخت بموقع دستمزدها  میخواهند طبقە کارگر و کل جامعە را مرعوب و کم توقع کنند. دولت و کارفرماها قدرت خود را در اجرای سیاست بیکار سازی میلیونی کە با هیولایی بنام بیکاری بر سر طبقە کارگر و کل جامعە تحمیل کردەاند، شیرازە زندگی هزاران هزار کارگر و زحمتکش  جامعە بدلیل بیکاری مزمن در خطر از هم پاشیدن است . اخراج و بیکار سازی مانند کابوسی هولناک بر سر خانواده های هر کارگری سایه افکنده!

مسئلە بیکاری در ایران، میلیونها خانوادە را با فقر مطلق روبرو کردە است. تهدید بیکار سازی تنها مختص بە بخش کارگران سادە و یا کم سواد جامعە نیست، بخش وسیعی از بیکار سازی ها شامل قشر تحصیل کردە و تکنسینهای طبقە کارگر است کە امروز زندگیشان را با فقر و نداری میگذرا نند.

بیکاری یک معضل اجتماعی است!

هر روزە شاهد اخبار تعطیلی کارخانجات بزرگ و کوچک و توقف خط تولید محل های متعدد کار بدلیل عدم سود آوری کافی برای سرمایەداران هستیم. اخراج  روزانە هزاران  کارگر از کار نیجه این اقدامات سود طلبانه است، کارگران  اخراجی بە صفوف لشکر میلیونی بیکاران میپیوندند، بیکاری و عدم تامین مایحتاج زندگی عامل اصلی استیصال انسان ها در زندگی است. از بازتابهای مضر استیصال میتوان به اعتیاد، تن فروشی و بزهکاری  که حاصل  سیاست بیکار سازی دولت و سرمایەداران در جامعە است اشاره کرد. سیاست بیکار سازی ابزار قدرت سرمایەداران و دولت برای پایین آوردن ارادە و توقع طبقە کارگر است.   

راه چارە چیست؟

مسئلە بیکاری تنها مشغلە کارگر بیکار آمادە بە کار نیست. مشکل بیکاری دامنگیر کل جامعە و بدرجە اولی دامنگیر طبقە کارگر شاغل است. در ایران هیچ کارگری امنیت و مصونیت شغلی ندارد، قراردادهای سفید امضا و قوانین ضد کارگری قانون کارهمە گواهی بر این واقعیت دارد کە در ایران طبقە کارگر امنیت شغلی ندارد. برای مسئلە بیکاری باید چارەاندیشی کرد و این باید مشغلە هر فعال و رهبر جنبش کارگری و کمونیستی باشد. هیچ تشکل و سازمان کارگری نمیتواند در مقابل سیاست بیکارسازی سرمایەداران و دولت بی وظیفە باشد. خطر بیکار سازی از ابعاد محلی و منطقەای گذشتە است و بوسعت  کل جامعە رسیدە است و نیاز بە راه حل عملی و اساسی در ابعاد سراسری دارد. راه اندازی جنبش اتحاد علیە بیکاری با شعار کار یا بیمە بیکاری باید بە مطالبە کل طبقە کارگر تبدیل شود. تشکل ها و سازمانهای کارگری در محل کار و زیست باید نقشە مند جهت مقابلە با سیاست بیکارسازی سرمایەداران و دولت عمل کنند. فعالین و رهبران جنبش کارگری و کمونیستی باید دست بە اقدام عملی جهت ایجاد صفی محکم برای مقابلە با سیاست بیکارسازی بزنند. جنبش اتحاد علیە بیکاری با اتکا بە مجامع عمومی منظم بطور گستردە با شعار کار یا بیمە بیکاری قدرت طبقاتی کارگران را در مقابل دولت و کارفرماها بنمایش بگزارند!

رضا کمانگر

18 آذر 1394

نظر بدهید
نظرات ثبت شده