متن کامل
   توقع از روحانی یا توهم بە جمهوری اسلامی؟ 1395/04/19

"در مورد نامە سرگشادە سندیکای کارگران فلزکار و مکانیک بە روحانی"

رضا کمانگر

روز ١٤ تیرماە ٩٥ سندیکای کارگران فلزکار و مکانیک در مورد حقوقهای نجومی مدیران بانکها و نهاد های دولتی بە روحانی رئیس "دولت اقتدار و امید" نامە سرگشادە نوشتەاند؟! در این نامە در خصوص "شفاف سازی" دریافت کنندگان حقوق های نجومی اعتراض شدە و پیشنهادهایی برای بازرسی با ترکیبی از "کسانی پاکدست" طرح کردەاند کە جز ایجاد توهم در میان اعضای سندیکا و جامعە کارگری تاثیری نخواهد داشت!

قطعا اعتراض بە فساد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اخلاقی کە مانند غدە سرطانی کل جامعە را تنیدە است نه تنها برحق است بلکە وظیفە جنبشهای اجتماعی ازجملە جنبش کارگری است کە برای ریشە کن کردن و پایان دادن بە این غدە سرطانی کە جزو خصوصیت ذاتی نظم سرمایه حاکم و جمهوری اسلامی اقدامی بکنند. همین جا تاکید کنم بعضی وقتها نامه اعتراضی هم میتواند یکی از اقدامات اعتراضی باشد، به شرطی که عاملین اصلی فساد و مسببین هر پدیده ناهنجاری را پرده پوشی نکند و توهم ایجاد نکند. در عین حال متوجه محدودیتهای تحمیلی در داخل کشور هستیم که در نحوه بیان اعتراضی یک نهاد علنی و کارگری تاثیر میگذارد. با این وصف  نامە سرگشادە سندیکای کارگران فلزکار و مکانیک بە روحانی برای ریشە کن کردن غدە سرطانی فساد یک اقدام اعتراضی نیست، بلکه توهم برانگیز است نسبت به ارکان فساد و مهره های اصلی آن در جمهوری اسلامی و بیشتر رفع تکلیف برای بی وظیفە کردن خود و جنبش کارگری است. نوشتن نامە برای کسی کە خود جزو ارکان فساد در حاکمیت است و دادن تصویری که گویا جزو این پروژه فاسد نیست و روحانی میتواند در مقابل فساد بایستد،  جز ایجاد توهم در میان اعضای سندیکا و جامعە کارگری تاثیر دیگری نخواهد داشت. این روش کە فکر کنند با نوشتن چنین نامە اعتراضی و پارەای پیشنهادات رسالت اعتراضی را انجام دادە، در جنبش کارگری هم این تاثیر را دامن میزند کە ادامە اعتراضات را بشکل نامە نگاری بە عاملین فساد بە سنت تندیل شود و از طرف دیگر نامە ها هم سر از بایگانی نهادهای فاسد برای خاک خوردن در میآورند. در عین حال متن نامە هم دارای اشکالات جدی است کە بە گوشە هایی از آن میپردازم.

رفقای رهبری سندیکا در ابتدای نامە خود بە روحانی مینویسند:

"با توفان افشای دریافتی های نجومی و خارج از قانون مدیران رده بالای دولتی که از طرف مزدبگیران جامعه در اعتراض به فاصله غیرقابل باور سطوح دریافتی انجام شد و از طرف زحمتکشان و کاربران فضای مجازی با انتشار آن در سطح جامعه و حساس کردن طبقه زحمتکش به این بی عدالتی و بی قانونی ، باعث شد از معاون خود بخواهید عکس العمل لازم را به این بی قانونی نشان دهد. فقط همین چند مدیر بانکها که فیش حقوقی اشان افشا شد بیش از یک میلیارد تومان ماهانه حقوق گرفته و بیش از دهها میلیارد تومان وام های بی ضابطه گرفته اند. که از تیر ماه در خزانه خواهد ماند." (تاکیدات از من است)

رفقای سندیکای فلزکار و مکانیک، طوری بە روحانی در مورد حقوقهای نجومی "خارج از قانون" مینویسند انگار شناخت و اطلاعی از ماهیت استثمارگرانە سرمایەداری حاکم و جمهوری اسلامی و فساد نهادینە شدە در این حکومت را ندارند!؟ وقتی "بە فاصلە سطوح دریافتی مدیران" اشارە میکنند با اشارە بە "غیرە باور بودن" این دریافتیهای نجومی، توهم خود را پنهان نمیکنند و خود را بە بی اطلاعی میزنند کە ریشە بی عدالتی و فساد در اساس نظام جمهوری اسلامی با همە جناحهای اصولگرا، اصلاح طلب و میانەرو و خود رئیس دولت، قوە قضایە، قوە مقننە و بالاتر از همە اینها رهبر و بیت رهبرشان نهفتە است! وقتی بە "حساسیت طبقە زحمتکش بە بی عدالتی و بی قانونی" اشارە میکنند انگار منظور جمهوری اسلامی نیست بلکە در مورد یک حکومت در قاره  دیگری مینویسند کە رئیس جمهور بداد آن طبقە زحمتکش چپاول شدە برسد!؟ خیر رفقا! همان طبقە زحمتکش کە الان فکر میکنید حساس شدەاند ٣٧ سال است از بی عدالتی، فساد و قانون ضد کارگری جمهوری اسلامی علیە خود اطلاع دارند و همیشە در فکر ایجاد روزنەای هستند کە از این وضعیت فلاکتبار نجات پیدا کنند!

رفقای نویسندە نامە سرگشادە بە روحانی تا حدی پیش میروند کە مینویسند: "اگر می خواهید فساد ریشه کن شود، حیف و میل ها ، رانت خواری، جلویش گرفته شود کافی است شما از مردم بخواهید تا چشمان تیز بین شما باشند و فساد را در هر کجا و مقام افشا کنند و صد البته اراده ای برای برخورد با این بی قانونی ها باشد" (تاکید از من)

مسئلە مشهور میگویند، هر چه بگندد نمکش میزنند، وای به روزی که بگندد نمک! رفقا! قوە مجریە، مقننە و قضائیە و خبرگان و تشخیص مصلحت و ... خامنه ای رهبرشان جزو نمک گندیدە اصلی هستند کە ٣٧ سال است جامعە ٨٠ میلیونی ایران را بە اسارت گرفتە و مشغول استثمار، چپاول و سود جویی از شهروندان جامعه و هم طبقە ایهای  ما هستند. سە هزار نفری کە اسمشان در لیست دریافت کنندگان حقوقهای نجومی افشا شدە است جزو دلە دزدهای درجە چندم دست پروردە رژیم اسلامی هستند. فاسدان و دزدهای اصلی سران اصلی جمهوری اسلامی، خامنه ای و روحانی و رفسنجانی و ناطق نوری و لاریجانیها و سران سپاه و وزیران دولت هستند. مردم بجای چشم تیزبین روحانی باید خار چشم روحانی و رژیم اسلامی باشند و یکبار برای همیشە عاملین اصلی را بە گور بسپارند. حتی در یک جامعه نرمال بورژوایی، در مقابل این درجه از افشای فساد و اختلاسهای تکان دهنده قدیم و جدید، معمولا دولت و هیئت حاکمه استعفا میکنند. واضح است چنین اتفاقی در جمهوری اسلامی و کل کشورهای استبداد زده نمی افتد و اساسا با اتکا به اراده مبارزاتی مردم باید این حاکمیتهای فاسد راساقط کرد.   

بنابە گزارش سال ٢٠١٥ نهاد شفافیت بین المللی کە یک نهاد با معیار سیستم سرمایەداری جهانی است، جمهوری اسلامی را از میان ١٦٨ کشور جهان در ردە ١٣٠کشور فاسد سیاسی، اقتصادی و اخلاقی جهان قرار داد است، یعنی فقط ٣٨ کشور جهان وضع فسادشان از جمهوری اسلامی بدتر است.

با این وضع رفقای نویسندە نامە سرگشادە بە روحانی مینویسند: "شما از مردم بخواهید تا چشمان تیزبین شما باشند و فساد را در هر کجا و مقام افشا کنند" رفقا! این توهم است، بجای نوشتن نامە سرگشادە بە روحانی باید بفکر سازماندهی طبقە کارگر جهت مقابلە با سیاستهای ضد کارگری باشیم از جمله در عرصه های زیر که گلوی طبقە کارگر و کل جامعە ایران را فشردە است.

١- علیه قانون ضد کارگری کار، متکی بر کار ارزان  سرکوب خشن

 ٢- علیه تعیین هر ساله حداقل دستمزدها با چهار برابر زیر خط فقر که تحمیل میکنند.

٣- علیه ایجاد مانع قانونی و عملی در جلوگیری از ایجاد تشکل و سازمانهای مستقل صنفی، سیاسی و اجتماعی طبقە کارگر و مردم جامعە ایران.

٤- علیه ممنوعیت اعتصابات، اعتراضات و اجتماعات صنفی، سیاسی و اجتماعی، ایجاد فضای رعب و وحشت بگیر و ببند فعالین عرصە های صنفی، سیاسی و اجتماعی.

٥- علیه تحمیل قانون آپارتاید جنسی بر زنان و سرکوب هر نوع تلاش برای بهبود وضع حقوقی زن در ایران.

٦- علیه سرکوب جنبش معلمین کە خواهان بهبود وضع معیشت خود و همچنین علمی کردن ماده های درسی محصلین هستند.

٧- علیه سرکوب جنبش برابری طلبانە دانشجویان کە بوضعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قانون تبعیض آمیز در جمهوری اسلامی اعتراض دارند.

 ٩- علیه نقض حقوق کودکان با استفادە از مذهب جهت مغزشویی و عدم تامین معیشت رفاە کودکان در جامعە.

١٠- علیه قانون اعدام و اجرائی آن برای ایجاد فضای رعب و وحشت همرا با ایجاد فضای امنیتی، دستگیری شکنجە و صدور احکام سنگین زندان برای رهبران و فعالین کارگری، سیاسی و اجتماعی

همە اینها و دهها نمونە دیگر جزو فساد و سرکوب و استثمار نهادینه شده در رگ و پوست کلیت رژیم سرمایه اسلامی است. طبقە کارگر راهی جز خلاصی از دست جمهوری اسلامی ندارد! بزیر کشیدن نظم سرمایه حاکم و رژیم اسلامی و ریشە کن کردن فساد در گرو اتحاد و همبستگی طبقە کارگر در تشکل و سازمانیابی مستقل طبقاتی خود است.

١٧ تیر ١٣٩٥

نظر بدهید
نظرات ثبت شده